top of page

Gezonde voeding en Bromvlieg effect

Over de changemaker(s)

Wij zijn Lode, Nathalie en Nour

Placeholder.png

Over het project

Recentelijk hebben Lode, Nathalie, en ik een gesprek gehad met wetenschapper en gedragseconoom Eva van den Broek. Op basis van Eva en Tim’s podcasts en boek “Het Bromvliegeffect” over marketingstrategieën die bedrijven gebruiken om ons gedrag te beïnvloeden. We worden, zeker als jongeren, enorm gebruikt en beinvloed om allerlei shit te kopen, terwijl we denken dat we dat uit vrije wil doen. Ziek eigenlijk hoe volwassen mensen zo’n gedrag hebben naar jongeren.

We hebben nu bedacht om deze strategieën te gebruiken voor de jongeren zelf, om iets te doen aan de ongezonde voedingsstijl onder jongeren. We hebben deze strategie toegepast op ons idee om gezond eten te stimuleren.

Voorbeelden:
- het “All you can fruit”-concept, waarbij mensen bijvoorbeeld 4 euro betalen en zoveel appels mogen pakken als ze willen.
- we gaan op supermarktsafari op met stickers, op zoek naar producten die echt niet meer kunnen.
- We gaan CEO’s van suikershit liefdesbrieven schrijven over dat we ze snappen, dat ze onder invloed staan van hun peers en dat ze niet altijd kunnen doen wat het best is voor henzelf en de samenleving, en dat we ze wel zien, door hun harnas van onzekerheid heen en dat we van ze houden. En dat het wel tijd wordt dat ze hun gedrag aanpassen en stoppen jongeren te beinvloeden.
- RedBull heeft zijn afvalproduct (het lege blikje) gebruikt voor de reclame. Dat mensen denken, wooo al er zoveel blikjes zijn, heb ik wat gemist.
- Krantenberichten dat jonge mensen de marketingstrategien doorzien en dat als ze niet nu gaan starten met eerlijke marketing, ze een boel gaan verliezen, (de stress/angststrategie, die ze zelf gebruiken)

Het plan is nu om een aantal ideeën daadwerkelijk uit te voeren. Het is belangrijk om te focussen op de experimenten die snel kunnen worden uitgevoerd.

Placeholder.png
Placeholder.png
Placeholder.png
Placeholder.png
bottom of page